Bun gasit!!!

Pe acest blog va voi prezenta istoria, preturile. calitatea si datele tehnice ale unor autocare. Unora li se pare ciudat sa intri pe net si sa studiezi autocarele, dar pentru unii e ceva interesant si pentru acele persoane carora le place studiul autocarelor, aici este locul perfect. Puteti intra pe http://www.bustv.de/ pentru mai multe informatii vizuale.

Setra


 


    Istorie: 

 Ulm – locul de nastere al calitatii. Una dintre strategiile constructorului german de autocare Setra pentru a-si determina clientii sa cumpere autocare este vizita în fabrica. Astfel, oricine se poate convinge ca performantele acestor autovehicule nu sunt o intamplare ci rodul unei organizari ce are in centru cultul pentru calitate. Practic, in jur de 50% dintre clientii autocarelor Setra realizeaza o vizita la fabrica din Ulm.
Renumele Setra este datorat in primul rand calitatii autovehiculelor realizate si inovatiilor tehnice folosite. Practic, procesul de fabricare este esential pentru firma,iar la Ulm acest lucru a fost inteles perfect.
Totul incepe cu angajatii. Pregatirea acestora reprezinta un capitol bine pus la punct. Chiar in cadrul fabricii exista o scoala unde invata 200 de persoane, cei mai multi urmand sa fie angajati la terminarea cursurilor.
Responsabilitatea angajatului – Fabrica de autocare Setra de la Ulm are 306.000 mp si in jur de 2.000 angajati. Practic, totul se face manual, fara ajutorul robotilor industriali. De altfel, folosirea robotilor este aproape imposibila, avand in vedere numarul mare de modele realizate – peste 20. Interesant este faptul ca nu exista nimeni care sa supravegheze lucrarile, fiecare angajat stie exact ce are de facut. 
In schimb, eficienta fiecarui proces in parte este evaluata si afisata sub forma unor tabele. Practic, fiecare stie cand a muncit mai bine sau mai slab. Acest sistem de lucru asigura o productivitate deosebita si o calitatea ridicata a produsului final.
Trebuie sa mai amintim si preocuparea Setra pentru protejarea mediului. Astfel, toate procesele realizate in fabrica sunt complet ecologice.
Capacitatea de productie este de 18 autovehicule pe zi. Autocarele sunt realizate in functie de comenzile primite, singurele perioade in care se lucreaza pe stoc fiind in pragul sarbatorilor. 
Caroseriile sunt aduse cu trenul de la fabrica din Mannheim,unde au fost asamblate si tratate anticoroziv. Proiectarea sasiurilor este realizata computerizat, pentru a se obtine rezistenta maxima si o masa proprie cat mai mica. Tratamentul anticoroziv este aplicat atat la suprafata
cat si in interiorul profilelor.



50 de ani in constructia de autocare – Numele Setra este cunoscut de transportatorii din intreaga lume, iar acest lucru se datoreaza in principal consecventei aratate de-a lungul timpului de producatorul german in ceea ce priveste calitatea autovehiculelor realizate. Experienta Setra, cu o vechime de peste 50 de ani, urmareste pas cu pas istoria transportului rutier de persoane. Practic, este suficient sa analizam evolutia autocarelor Setra pentru a intelege cum s-a desfasurat transportul de persoane in ultima jumatate de secol. 
Mai mult decat atat, traditia familiei Kässbohrer în constructia de autocare incepe cu aproape un secol in urma.
In ciuda schimbarilor mari survenite in ceea ce priveste dimensiunile autocarelor si dotarile tehnice, Setra si-a conservat
cu succes de-a lungul anilor imaginea de marca. Autovehiculele realizate la Ulm sunt usor de recunoscut, indiferent de anul de fabricatie. Ultima jumatate de secol a insemnat realizarea a cinci serii, cuprinzand numeroase modele de autocare.


Numele de Setra a aparut în 1951, odata cu modelul Setra S 8.
Intre anii 1953 – 1967 a fost produsa seria 10. Seria 100 a fost lansata in 1967 si a ramas in productie pana in 1976, cand a aparut seria 200. Ultimele modele ale seriei 200 au fost produse in 1991, multe dintre autovehicule fiind în continuare folosite (si în Romania mai pot fi intalnite aceste autocare). Seria 300 s-a aflat in productie timp de 10 ani, intre 1991 – 2001. Seria 400 este pe piata din 2001.
De la barci… la autocare – Primele consemnari despre familia Kässbohrer apar in documente datand din anul 1382. Membrii acestei familii au fost permanent activi in viata economica si politica a orasului Ulm: constructori de barci, bijutieri si uneori consilieri in slujba orasului. Pentru mai multe secole, au fost membri ai breslei pescarilor si constructorilor de barci.
In ultima parte a secolului al 19-lea, Georg Kässbohrer a inteles ca scaderea drastica a tarifelor va duce la disparitia transportului pe Dunare si de aceea si-a trimis unul dintre fii (Karl) sa invete o noua meserie: constructia de trasuri.
Astfel, una dintre cele mai de succes traditii in construirea vehiculelor comerciale avea sa inceapa in Ulm. Karl Kässbohrer a realizat trecerea de la trasura la autovehicul realizand caroserii specializate.
Un moment important l-a constituit inaugurarea primei linii de autobuz din Ulm, in februarie 1911. Autobuzul realizat de Kässbohreravea un sasiu de camion marca Saurer si un motor cu racire pe apa, patru cilindri si aprindere cu scanteie, ce dezvolta o putere maxima de 30 CP. Structura era realizata din lemn si oferea 18 scaune si 10 locuri in picioare. Costa aproximativ 18.000 marci, iar soferul avea acum privilegiul de a sta in interior. Acesta a fost primul vehicul motorizat realizat in Germania care dispunea de o cabina inchisa pentru sofer.
Inovatia a stat la baza dezvoltarii – La inceputul secolului 20, compania Setra s-a dezvoltat rapid ocupandu-se de realizarea caroseriilor pentru firme ca Opel, Mercedes,Brennabor, NAG, Stoewer si Lancia Lambda (masina sport care putea atinge 130 km/h), realizarea de autobuze si autocare, remorci, caroserii pentru camioane.
La mijlocul anilor ’20, productia Setra s-a concentrat pe realizarea de autocare de mici dimensiuni, foarte manevrabile, profitandu-se de faptul ca producatorii de automobile incepusera construirea de masini mai mari, cu motoare puternice. Sasiurile erau alungite, astfel incat o masina pentru sase persoane era transformata intr-un autocar pentru 10 – 15 pasageri.
Aparitia primelor autostrazi in 1935 a dus la noi specificatii tehnice. Kässbohrer a folosit sasiuri Daimler-Benz si MAN, caroserii aerodinamice, cauciucuri pentru viteze mari, realizand astfel autocare cu o viteza medie de 100 km/h si viteza maxima de 130 km/h.
In perioada interbelica a fost realizat si cel mai lung autocar Kässbohrer din toate timpurile, având 18,7 m lungime, patru axe si o capacitate de 170 de pasageri.
Primul Setra – Povestea de succes a caroseriei autoportante Setra a inceput in 1951. Prin noua solutie se obtineau autovehicule mai usoare cu o rezistenta imbunatatita. Numele de Setra a aparut ca o abreviere de la „selbsttragend“ („autoportant“ in limba germana). Anii ’50 au adus noi oportunitati. Economia recent aparutei Republici Federale Germania era in plina revigorare, iar autovehiculele Kässbohrer ofereau calitati tehnice excelente, nemaiintalnite pana atunci la autocare.
Cu motorul plasat în spate, un nou sistem de incalzire si ventilatie, compartiment incapator pentru bagaje, acces facil la motor si un interior de inalta clasa, Setra a aratat ce se poate astepta de la un autocar. Prima serie Setra a ramas in productie pana in 1967 si a adus, pe langa imbunatatirea continua a autovehiculelor si cateva inovatii tehnice surprinzatoare. Un exemplu in acest sens este modelul Setra S 6, primul autocar in Europa cu suspensii independente care contineau elemente de cauciuc.
Design modular – Primul autobuz articulat din Europa a fost realizat de Kässbohrer în 1952. In 1959 a aparut primul autobuz articulat cu caroserie autoportanta, Setra SG 165. Setra SP a fost prezentat în 1954. Era realizat dintr-un aliaj usor, iar masa proprie era mai mica decat masa utila.
1955 aduce prima mare comanda venita din strainatate. Au fost exportate in SUA 200 de autocare.
Primul design modular a fost realizat in 1959 si cuprindea modelele S 9/10/11 si autocarul turistic S 12. Un pionier al standardizarii designului autobuzelor in Germania, Setra S 125, a fost produs in 1963. In 1964 a fost instalat  pentru prima data un retarder (Voith). In acelasi an, a fost produs vehiculul cu numarul 5.000. De asemenea, in cadrul seriei 10 trebuie amintit si modelul Setra Panorama, primul autocar cu toaleta sub nivelul podelei.
Inovatiile tehnice, calitatea executiei si filozofia Kässbohrer de a oferi clientilor exact ceea ce au nevoie au dus la cresterea prestigiului Setra.
Anii 1967 – 1976 au reprezentat perioada in care Setra a atins maturitatea, devenind unul dintre producatorii de succes pe piata de profil. Evenimentele nu au lipsit. Seria 100 a aparut in 1967, cuprinzand modelele S 100/110/120/130 si S 150. In 1969 a fost livrat autocarul cu numarul 10.000 si primele semne cu privire la lansarea urmatoarei generatii aveau sa apara in scurta vreme, in 1972, odata cu lansarea S 200, expus in premiera la expozitia de la Geneva.
Pe parcursul productiei Seriei 100, Setra a adoptat noi standarde privind calitatea, confortul si siguranta. Printre acestea se numara echiparea autovehiculelor, in versiunile standard, cu frane pe discuri in fata, tot mai multe autocare au fost dotate cu toaleta, iar era motoarelor Henschel, folosite pana atunci de Setra, a ajuns la final, fiind inlocuite cu motoarele Daimler-Benz OM 400.
In 1966, majoritatea producatorilor de vehicule comerciale din Germania au avut de suferit din cauza reducerii cererii, lucru care a dus la o scadere semnificativa a productiei.
            Seria 200 reprezinta un alt capitol important din istoria Setra, insa, pentru transportatorii romani este doar trecutul apropiat si, in unele cazuri, chiar prezentul. Si nu este o intamplare faptul ca exista inca operatori de transport care folosesc autocare apartinand Seriei 200, aceste autovehicule dovedind o fiabilitate impresionanta. Lansata in 1976, aceasta serie a consacrat Setra ca producatorul numarul unu de autocare.
1976 a fost anul in care Setra a aniversat 25 de ani de existenta. In acelasi an,Seria 200 deschidea un nou capitol plin de succes in istoria Setra. A fost singura data cand lansarea unei serii s-a facut cu sase modele distincte de autocare, disponibile inca de la inceput. Astfel, producatorul german a lansat concomitent S 211 H, S212 H, S 213 H si S 215 H, cu o inaltime totala de 3.090 mm, si S 213 HD si S 215
HD, cu podea inaltã si o inaltime totala de 3.340 mm.

Seria 200 a adus pentru Setra recunoasterea drept constructorul numarul unu de autocare si, totodata, a fost un succes comercial impresionant, autovehiculele fiind vandute in numar mare atat in Germania, cat si in strainatate. Fata de Seria 100, vanzarile au crescut cu peste 100%. In timp ce Seria 100 a totalizat un numar de 12.339 unitati vandute, Seria 200 a ajuns la 27.680 unitati.
Modelele Seriei 200 au impus noi standarde in ceea ce priveste confortul pentru pasageri si sofer. O prima schimbare a fost aceea ca s-a renuntat la motoarele Henschel, clientii putand opta pentru motorizari Daimler-Benz sau MAN. Asa cum era de asteptat, aprecierile de care s-a bucurat inca de la inceput Seria 200, au adus si titlul de „Coach of the Year“ in 1977, pentru modelul S 215 HD.
Elemente care au facut diferenta – un sistem de ventilatie imbunatatit, aer conditionat, spatiu mare pentru pasageri,un design aerodinamic si spectaculos sunt cateva aspecte care au demonstrat clasa Seriei 200. Totul a fost proiectat avand la baza principiile functionalitatii si ale eficientei,nimic nu a fost facut gratuit. Confortul calatoriei si comportamentul excelent pe sosea s-au datorat in special suspensiei independente pe axa din fata (introdusa inca de la Seria 100), in combinatie cu o axa spate rigida cu suspensie pneumatica (patru perne de aer cu presiune reglabila).
Dupa doi ani de testari practice, in 1978, autocarele Setra au fost dotate in serie cu frane pe discuri Knorr pentru axa fata, lucru care a imbunatatit distanta de franare. Din 1982, sistemul ABS a devenit disponibil, iar in 1984 Kässbohrer a devenit primul constructor de vehicule comerciale care a facut din ABS un echipament standard pentru toate autobuzele si autocarele produse.
Seria 200 a insemnat mai mult decat o imbunatatire a confortului si sigurantei, a reprezentat crearea de noi tendinte.
In 1979, la IAA, Setra anunta lansarea modelului SG 221 HDS, un autovehicul cu podea foarte inaltã ce permitea ca scaunele soferului si ghidului sa fie situate sub compartimentul pasageri si, astfel, sa se monteze un rand suplimentar de scaune. Cu o inaltime de 3,63 m si o lungime de 12 m, modelele S 216 HDS si S 215 HDS au fost introduse in anii urmatori. Desi aveau aceleasi dimensiuni, primul model
dispunea de un rand de scaune in plus datorita scaunului soferului dispus sub compartimentul pasagerilor. Ambele aveau trei axe, un spatiu impresionant de bagaje si numeroase dotari menite sa creasca confortul pasagerilor. Prin aceste modele, calatoriile pe distante lungi capatau noi standarde privind confortul si siguranta pasagerilor. Primul autocar supraetajat Setra nu a intarziat sa apara. S 228 DT avea patru metri inaltime, iar la interior oferea 1.800mm inaltime in compartimentul de jos si  1.680 mm in cel de sus. Atractiv, cu un pret rezonabil si o capacitate mare de transport, S 228 DT a reprezentat un mare succes atat in Germania, cat si in alte tari europene precum Marea Britanie, Suedia, Norvegia, Danemarca, Franta, Elvetia, Italia,Austria si chiar San Marino.

Seria 200 s-a remarcat si prin modele destinate transportului urban si interurban.
Astfel, in 1983 a aparut S 215 UL (U- universal, L – linie). S 215 SL a fost lansat un an mai tarziu. Aceste modele completau oferta Setra pe acest segment, care mai cuprindea S 213 RL, S 215 RL si 215 RLI. Mai tarziu, au fost lansate si alte modele:S 213 UL, S 215 NR, autobuzul articulat S 221 UL si SG 219 SL, precum si primul autobuz cu podea coborata S 300 NC.
Fabrica din Neu-Ulm – Succesul obtinut de Seria 200 a scos la iveala dificultatile de productie cu care se confrunta Setra. Capacitatea de productie nu putea fi crescuta la peste 2.000 de unitati pe an. In 1989, a fost realizat un proiect pentru realizarea unei noi fabrici-costul total al investitiei urma sa se ridice la 130 milioane marci. Ideea de mutare a productiei pe celalalt mal al Dunarii, in Neu-Ulm, fusese discutata inca din 1972. Primele scenarii in acest sens au fost schitate in 1979, iar in 1982 au fost cumparati 250.000 mp, existand si posibilitatea achizitionarii a inca 150.000 mp. Marea lansare a avut loc pe 5 octombrie 1992, cand productia de autobuze si autocare a inceput in noua fabrica.



 Site oficial: http://www.setra.de/


Setra S140 ES

 


Setra S200 ER



Setra S215 HD





Setra S315 HD




Setra S415 HD




Setra S515 HD


                                          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu